maanantai 26. toukokuuta 2014

Miten yritys käyttää Instagramia?

Instagram on mun päivän lehti. Se on nopea tapa seurata ystävieni, perheenjäsenteni, julkkisten, bloggareiden ja yritystenkin arkea. Selaan Instagramia valehtelematta 20 kertaa päivässä, ja päivitän sitä keskimäärin viisi kertaa viikossa. Olen kirjaimellisesti hurahtanut siihen.

Instagramissa voin brändätä itseäni ja kertoa arjestani. Se on kuin blogi, mutta asia kerrotaan visuaalisesti, valokuvin. Tärkeintä on fiilis ja tunnelma. Seuraajani näkevät asioita, joita he eivät pääse näkemään missään muualla. Se on koko Instagramin idea, siellä pääsee kulissien taakse, lähelle käyttäjän todellista arkea. Filtterit, Instagramin valmiit suodattimet, auttavat saamaan kuvista houkuttelevia. Muutaman hashtagin eli tunnisteen avulla kuvan viesti avautuu seuraajille.

Henkilön Instagram-profiili

Olen tarkka omasta Instagram-profiilistani. Julkaisen siellä kuvia, jotka liittyvät omaan arkeeni, kiinnostuksen kohteisiini, ystäviini tai harrastuksiini. Kuvani ovat julkisia, eli kuka tahansa Instagramin käyttäjä pääsee näkemään kuviani. Juuri nyt profiilistani löytyy 214 kuvaa, 346 seuraajaa ja 286 seurattavaa. Seuraajieni määrää en pidä kovinkaan oleellisena, julkaisen kuvia lähinnä omaksi ilokseni. Se riittää minulle hyvin.

Bloggaajat ja julkisuuden henkilöt ovat Instagramin suurkuluttajia. Omalta seurattavien listaltani löytyvät muun muassa suomalainen muotibloggari "Xenia's Day" (9563 seuraajaa) ja huippusuosittu Cheek (115 000 seuraajaa). Xenia kuvaa arkeaan, mutta esittelee myös uusia trendejä sekä sisustus- ja ruokavinkkejä. Cheek kertoo tarinaansa keikkojen, lomamatkojen, yritysvierailujen sekä fanilahjojen keskeltä. Räppärin keikkakalenteri tulee myös nerokkaasti esille Instagram-kuvien kautta.

Yrityksen Instagram-profiili

Instagramilla on yli 100 miljoonaa aktiivista käyttäjää ympäri maailmaa. Se on monelle brändille tehokas markkinointikanava. Instagram tuo yritykselle persoonallista ja ainutlaatuista lisäarvoa sekä uusia potentiaalisia asiakkaita. Kuvien avulla yritys pystyy välittämään tunteita, ideoita ja todellisuutta. Parhaimmillaan se koukuttaa seuraajia.

Tärkeää on miettiä, mitä ainutlaatuista yrityksellä on annettavana. Mitä arjen tarinoita yritys voisi jakaa seuraajilleen, ja kenellä on aikaa Instagramin päivittämiseen ja käytön suunnitteluun? Instagram vaatii aktiivisuutta. Toiminnan tulee olla vastavuoroista – tykkäämällä ja seuraamalla muita saat lisää seuraajia ja kuvistasi tykätään.

Maailmanlaajuisesti tunnetut brändit, kuten Nike (4,4 miljoonaa seuraajaa), Burberry (1,4 miljoonaa seuraajaa) ja Starbucks coffee (2,5 miljoonaa seuraajaa) ovat jo löytäneet paikkansa Instagramissa. Suomalaiset yritykset ovat vasta alkutaipaleella, mutta esimerkiksi Valio (1896 seuraajaa) ja Fazer (3470 seuraajaa) ovat onnistuneet tarinansa kerronnassa varsin hyvin.

Valio julkaisee profiilissaan reseptien lisäksi uusia tuotteita sekä videoklippejä koekeittiönsä ruokakuvauksista. Lisäksi profiilissa pääsee kurkistamaan muun muassa tuotekehityslaboratorioon ja messuständin taakse. Fazer puolestaan kertoo tarinaa yrityksen arjesta ja tapahtumista, uusista tuotteista sekä suussa sulavista leivoksista. Lisäksi profiilissa rohkaistaan seuraajia mukaan kilpailuihin ja haasteisiin. Ja mikä parasta, Fazer seuraa omia tykkääjiään – minuakin.

Terveisin,
Essi
info(at)telegraafi.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti