Miksi organisaation kannattaa viestiä? Yksinkertaistettuna siksi, että asiakkaiden ja muiden sidosryhmien olisi hyvä tietää, mitä tarjottavaa yritykselle on heille. Viestinnän avulla yritys siis tekee itsensä ja tuotteensa tunnetuksi, mikä taas helpottaa kummasti myyntiä. Samalla on hyvä mahdollisuus erottautua kilpailijoista.
Miksi viestintää
sitten kannattaa suunnitella? Koska silloin tulee mietittyä, mitä yritys haluaa
itsestään kertoa, kenelle ja milloin. Ja samalla laitetaan paperille, kenen
nämä toimenpiteet pitäisi tehdä. Näin toimintaan saadaan tehoa ja säästyy
aikaa, rahaa ja työtä.
Seuraavan neljän
viikon aikana kerron teille viisi vinkkiä, joiden avulla viestinnän
suunnittelussa pääsee alkuun. Ensimmäinen vinkki koskee nykyisen tilanteen
määrittelyä suunnittelun pohjaksi. Seuraavilla viikoilla käydään läpi
viestinnän kohderyhmiä, tavoitteita, ydinviestejä ja viestinnän vuosikelloa.
1. Määrittele viestinnän nykytila
Suunnittelu
kannattaa aloittaa siitä, että yrityksessä mietitään, missä mennään tällä
hetkellä. Mitä asiakkaat tietävät yrityksestä: onko mielikuva haluttu vai onko
asiakkailla minkäänlaista kuvaa yrityksestä. Samalla voi tutkailla, mitä media
on kirjoittanut omasta yrityksestä, alasta ja kilpailijoista. Jos kilpailijat
ovat enemmän lehtien palstoilla, se johtuu todennäköisesti siitä, että he ovat
määrätietoisesti tuoneet itseään ja tuotteitaan esille.
Laatikossa
mahdollisesti lojuvat asiakastyytyväisyys- tai yrityskuvatutkimukset kannattaa
kaivaa esille ja etsiä hyvät asiat ja ennen kaikkea kehitettävät kohdat. Myös yrityksen sisäinen viestintä kannattaa
ottaa tarkasteluun: hoidetaanko sitä riittävän hyvin ja onko se organisoitu
parhaalla mahdollisella tavalla. Kun nykytila on selvillä, on helpompi miettiä
viestinnän tavoitteita.
Terveisin,
Päivi
paivi.luoti(at)telegraafi.fi
paivi.luoti(at)telegraafi.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti