torstai 8. toukokuuta 2014

Vinkkejä viestinnän suunnitteluun 1/5


Miksi organisaation kannattaa viestiä? Yksinkertaistettuna siksi, että asiakkaiden ja muiden sidosryhmien olisi hyvä tietää, mitä tarjottavaa yritykselle on heille. Viestinnän avulla yritys siis tekee itsensä ja tuotteensa tunnetuksi, mikä taas helpottaa kummasti myyntiä. Samalla on hyvä mahdollisuus erottautua kilpailijoista.

Miksi viestintää sitten kannattaa suunnitella? Koska silloin tulee mietittyä, mitä yritys haluaa itsestään kertoa, kenelle ja milloin. Ja samalla laitetaan paperille, kenen nämä toimenpiteet pitäisi tehdä. Näin toimintaan saadaan tehoa ja säästyy aikaa, rahaa ja työtä.

Seuraavan neljän viikon aikana kerron teille viisi vinkkiä, joiden avulla viestinnän suunnittelussa pääsee alkuun. Ensimmäinen vinkki koskee nykyisen tilanteen määrittelyä suunnittelun pohjaksi. Seuraavilla viikoilla käydään läpi viestinnän kohderyhmiä, tavoitteita, ydinviestejä ja viestinnän vuosikelloa.  

1. Määrittele viestinnän nykytila

Suunnittelu kannattaa aloittaa siitä, että yrityksessä mietitään, missä mennään tällä hetkellä. Mitä asiakkaat tietävät yrityksestä: onko mielikuva haluttu vai onko asiakkailla minkäänlaista kuvaa yrityksestä. Samalla voi tutkailla, mitä media on kirjoittanut omasta yrityksestä, alasta ja kilpailijoista. Jos kilpailijat ovat enemmän lehtien palstoilla, se johtuu todennäköisesti siitä, että he ovat määrätietoisesti tuoneet itseään ja tuotteitaan esille.

Laatikossa mahdollisesti lojuvat asiakastyytyväisyys- tai yrityskuvatutkimukset kannattaa kaivaa esille ja etsiä hyvät asiat ja ennen kaikkea kehitettävät kohdat. Myös yrityksen sisäinen viestintä kannattaa ottaa tarkasteluun: hoidetaanko sitä riittävän hyvin ja onko se organisoitu parhaalla mahdollisella tavalla. Kun nykytila on selvillä, on helpompi miettiä viestinnän tavoitteita. 

Terveisin,
Päivi
paivi.luoti(at)telegraafi.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti