Aloitin muutama
viikko sitten viestinnän suunnitteluun liittyvän vinkkisarjan. Ensimmäisessä
osassa kävin läpi nykyisen tilanteen määrittelyn suunnittelun pohjaksi, ja
toinen vinkki keskittyi viestinnän kohderyhmiin. Nyt mietitään viestinnän
tavoitteita, ja ennen kesälomia ehdimme vielä paneutua ydinviesteihin ja
viestinnän vuosikelloon.
3. Päätä, mitä viestinnällä halutaan
saavuttaa
Viestinnän päätavoitteen määrittely on hyvin yksinkertaista: viestintä
tukee liiketoiminnan tavoitteiden toteutumista. Kaikki viestinnän tavoitteet
johdetaan siis yrityksen liiketoimintastrategiasta. Viestinnällä ei tulisi olla
sellaisia tavoitteita, jotka eivät liity liiketoiminnan tavoitteisiin. Kun
viestinnän suunnittelu alkaa nykytilan määrittelystä, tavoitteita pohdittaessa
mietitään, miltä yritys haluaa tulevaisuudessa näyttää.
Viestinnän tavoitteet kannattaa määritellä kohderyhmittäin. Mieti, miten
yrityksesi haluaa tulla tunnetuksi eri sidosryhmissään, miten se erottuu
kilpailijoistaan ja mitä eri kohderyhmien tulisi tietää yrityksestäsi.
Nykytilan määrittelyssä esille tulleet erityisen vaikeat tai huonossa hoidossa
olevat asiat on hyvä ottaa huomioon.
Hyvä tiivistelmä viestinnän tavoitteista on esimerkiksi taulukko, johon
kirjataan viestinnän kohderyhmät yksi kerrallaan, niihin liittyvät tavoitteet
ja lopuksi vielä viestinnän välineet ja keinot, joihin palataan parin viikon
päästä. Sitä ennen eli ensi viikolla mietitään yrityksen ydinviestejä.
Terveisin
Päivi Luoti
paivi.luoti(at)telegraafi.fi
Linkki: Vinkki 2
- Mieti, mille ryhmille yrityksen kannattaa viestiä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti