perjantai 4. maaliskuuta 2016

Kaiken muun voi korvata paitsi Excelin!

Tunnustan: olen toimistomme IT-nörtti ja ylpeä siitä. Erityisesti kollegani kiusaavat minua rakkaudestani Excel-taulukoihin, mutta nauru loppuu lyhyeen, kun joku taulukko-ongelma kaipaa ratkaisua. Vaikka voisi ajatella, etteivät Excelit ja viestintä kuulu samaan lauseeseen, niin käytäntö on osoittanut toisin. Viestintä on usein projekteja, ja projektit vaativat aikataulutusta, laskentaa ja monia muita toimintoja, joita ei voi toteuttaa ilman hyvää taulukkolaskentaohjelmaa.

Tässäpä siis viisi syytä, miksi kaiken muun voi korvata paitsi Excelin:
  1. Wordin taulukko ei ole oikea taulukko. Se on kamala. Jos ylläpidät listaa osoitteista, työtehtävistä tai vaikka somepäivityksistä, et voi tehdä samoja toimintoja Wordissä, vaikka kuinka pitäisit kyseisten taulukkojen ulkoasusta. Ne eivät vaan toimi. Usko minua.
  2. Suodatus. Taulukkolaskentaohjelman yksi parhaista ominaisuuksista on suodattaminen. Sitä ihmisaivot kaipaavat valtavien tietomäärien edessä. Suodatustoiminnolla löydät juuri ne oikeat sarakkeet, deadlinet ja päivämäärät. Vaikka rivejä taulukossasi olisi tuhansia.
  3. Toisto. Sama Excel-pohja pätee moneen asiaan. Pyörää ei kannata keksiä uudelleen, vaan käyttää aiempaa taulukkopohjaa samankaltaiseen projektiin. Rivejä, sarakkeita ja ulkoasua voi muokata loputtomasti.
  4. Etsi ja korvaa. No onhan tämä toiminto monessa muussakin ohjelmassa, mutta kyllä se Excelissä on paras.
  5. Laske. Joku insinöörinalku on joskus minulle sanonut, että kyllä Excel on hieno ohjelma, kunhan siellä säilytetään vain lukuja. Pyh, sanon minä. Mutta kyllä sitä kannattaa myös käyttää laskemiseen. Perusfunktiot ovat helppoja, luvut säilyvät näkyvissä ja välilehtiä voi hyödyntää laskennan osituksissa.

Jos sinulle tulee ylitsepääsemätön Excel-ongelma, laita minulle viestiä. Rakastan haasteita!  

Taulukkoterveisin,
Anna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti