tiistai 27. toukokuuta 2014

Vinkkejä viestinnän suunnitteluun 2/5

Aloitin pari viikkoa sitten viestinnän suunnitteluun liittyvän vinkkisarjan. Ensimmäisessä osassa kävin läpi nykyisen tilanteen määrittelyä suunnittelun pohjaksi. Nyt keskitytään viestinnän kohderyhmiin ja seuraavilla viikoilla viestinnän tavoitteisiin, ydinviesteihin ja viestinnän vuosikelloon.

2. Mieti, mille ryhmille yrityksen kannattaa viestiä

Tyypillisiä ryhmiä, joille organisaation kannattaa viestiä, ovat nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat, oma henkilöstö sekä media. Viestinnän kohderyhmiä mietittäessä on hyvä pitää mieli avoimena: löytyykö sellaisia ryhmiä, joita olisi hyvä lähestyä, vaikka lisämyynti ei olisikaan tavoitteena. Esimerkiksi omaan toimintaan liittyvät liitot ja järjestöt, tavarantoimittajat ja alihankkijat, viranomaiset tai kunnan vaikuttajat ovat hyödyllisiä ryhmiä. Parhaassa tapauksessa yritys tasoittaa omaa tietään merkittävästi ottamalla huomioon nämä toimintaan välillisesti vaikuttavat tekijät. Ne jäävät usein huomaamatta, jos viestitään kiireessä.

Ja sisäisen viestinnän tärkeydestä jaksan aina muistuttaa. Pääsääntö on se, että ensin oma väki, sitten muut. Hyvätkin markkinointiponnistukset jäävät puolitiehen, jos yrityksen asiakaspalvelu ei ole kuullutkaan uudesta tuotteesta. Asiasta löytyy myös vinkkejä aikaisemmista blogeistani.

Terveisin

Päivi Luoti
paivi.luoti(at)telegraafi.fi



Vinkkejä viestinnän suunnitteluun:
Linkki: Vinkki 1 - Määritteleviestinnän nykytila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti