Aloitin pari
viikkoa sitten viestinnän suunnitteluun liittyvän vinkkisarjan. Ensimmäisessä
osassa kävin läpi nykyisen tilanteen määrittelyä suunnittelun pohjaksi. Nyt
keskitytään viestinnän kohderyhmiin ja seuraavilla viikoilla viestinnän
tavoitteisiin, ydinviesteihin ja viestinnän vuosikelloon.
2. Mieti, mille ryhmille yrityksen kannattaa
viestiä
Tyypillisiä ryhmiä,
joille organisaation kannattaa viestiä, ovat nykyiset ja potentiaaliset
asiakkaat, oma henkilöstö sekä media. Viestinnän kohderyhmiä mietittäessä on hyvä
pitää mieli avoimena: löytyykö sellaisia ryhmiä, joita olisi hyvä lähestyä,
vaikka lisämyynti ei olisikaan tavoitteena. Esimerkiksi omaan toimintaan
liittyvät liitot ja järjestöt, tavarantoimittajat ja alihankkijat, viranomaiset
tai kunnan vaikuttajat ovat hyödyllisiä ryhmiä. Parhaassa tapauksessa yritys
tasoittaa omaa tietään merkittävästi ottamalla huomioon nämä toimintaan
välillisesti vaikuttavat tekijät. Ne jäävät usein huomaamatta, jos viestitään kiireessä.
Ja sisäisen
viestinnän tärkeydestä jaksan aina muistuttaa. Pääsääntö on se, että ensin oma
väki, sitten muut. Hyvätkin markkinointiponnistukset jäävät puolitiehen, jos
yrityksen asiakaspalvelu ei ole kuullutkaan uudesta tuotteesta. Asiasta löytyy
myös vinkkejä aikaisemmista blogeistani.
Terveisin
Päivi Luoti
paivi.luoti(at)telegraafi.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti